„Niech nasze słowa, czyny i postępowanie będą pouczeniem i zbudowaniem dla tych, którzy stykają się z nami.”
św. Aniela Merici

Erasmus +

E-portfolio z mobilności C1, C2, C3. Zapraszamy do obejrzenia:


Dni Erasmusa w naszej szkole

Projekt trwa w naszej szkole od września 2019 r. Uczniowie, którzy uczestniczyli w mobilnościach C1 (Petrosino, Włochy) oraz C2 (Porto, Portugalia) opowiedzieli o swoich wrażeniach i udzielili swoim młodszym kolegom i koleżankom odpowiedzi na pojawiające się pytania.


Wirtualne spotkanie zgromadziło wielu zainteresowanych, szczególnie z klas siódmych. Pytano m.in. o sprawy związane z mobilnością (np. organizacja dnia podczas mobilności, rekomendowany poziom językowy), jej hasłem przewodnim (cyberbulliying), jak również nadchodzącą wirtualną mobilnością zaplanowaną na maj 2021 r.

Dopełnieniem akcji było zebranie w postaci mini-przewodnika najważniejszych wskazówek co zrobić, jeśli dotknie nas problem cyberbullyingu. Rady te są dostępne pod likiem:

https://view.genial.ly/607c524c3e36040d6b775d84/presentation-how-to-prevent-cyberbulling

Autorem przewodnika jest Karol Omilianowski (tegoroczny ósmoklasista z klasy 8 B i uczestnik mobilności C1).

 

Wymiana wirtualna w naszej szkole

dzień 1: Laura

Projekt Erasmus + rozpoczął się w naszej szkole we wtorek 4.05.2021r. o godzinie 9:00. Było to spotkanie online w języku angielskim z uczniami i nauczycielami z Turcji, Włoch i Portugali. Było nas około 40 osób.

Zaczęliśmy od przedstawienia się. Każdy z nas opowiedział coś o sobie. Następnie każda ze szkół pokazała swoją prezentację. Z nich mogliśmy się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy o kraju, mieście i szkole np. to że szkoła w Turcji ma aż dwa helikoptery, którymi czasem latają uczniowie. Prezentacje o Polsce, Krakowie i szkole przygotowaliśmy wcześniejw domu i zaprezentowaliśmy online. Po przerwie obejrzeliśmy filmik o cyberbullyingu, który jest tematem projektu. Dzień w szkole zakończył się około godziny 14:00.


dzień 2:  Krzysiek
9:00
Równo o 9 połączyliśmy się na zoomie wraz z pozostałymi krajami Turcją, Włochami i Portugalią.

9:20
Następnie przeszliśmy do oglądania krótkiego filmiku na temat cyberbullyingu, po którym mieliśmy za  zadanie odpowiedzieć na kilka pytań.

10: 30
Po przerwie nastał czas na zabawę na stronie Gartic.io . Jedna osoba losowała rzecz, którą miała narysować, natomiast reszta uczniów miała zgadnąć hasło.  Po świetnej zabawie nastał czas na przerwę.


12:00
O 12 nastał czas na wspólne granie w Kahoot. Gra polegała na jak najszybszym zaznaczaniu poprawnych odpowiedzi na temat Cyberbullyngu. Był to na razie koniec zabaw i gier☹Udaliśmy się  do naszych domów.


18:00
O godzinie 18 spotkaliśmy się na zoomiecelem wzajemnej integracji. Rozmawialiśmy jedzeniu popularnym w naszych krajach oraz o naszymhobby.


dzień 3: Ala

Czwartek, 6 maja, trzeci dzień wirtualnej wymiany z Turcją, Portugalia i Włochami. Po pierwszym i drugim dniu, kiedy to mieliśmy okazję poznać troszkę siebie, swoje szkoły i miasto z niecierpliwością czekaliśmy na kolejny dzień. Poprzedniego dnia otrzymaliśmy maila z rzeczami, które mieliśmy przynieść na dzisiaj. Nikt z nas nie wiedział, do czego będą nam potrzebne. Na początku dnia wypełnialiśmy w padlecie odpowiedzi związane z cyberbullyingiem, który był tematem przewodnim naszej wymiany online. Dopiero pod koniec dnia dane nam było dowiedzieć się, co będziemy robić z rzeczami, które przynieśliśmy. Mieliśmy wykonać eksperyment polegający na zrzuceniu jajka z danej wysokości, by to nie rozbiło się. Jak łatwo to brzmiało, takie nie było. Próbowaliśmy jak najróżniejszych sposobów, lecz niestety nie podołaliśmy wyzwaniu. Na szczęście następnego dnia otrzymaliśmy drugą szansę.


dzień 4: Michał

Na początku zajęć zrobiliśmy łódkę z papieru  i wrzucaliśmy do niej pieniążki. Wygrywała drużyna Portugalii, której łódka utrzymała największy ciężar. Nasza szkoła zajęła 3 miejsce. Następnie wszystkie drużyny wspólnie układały puzzle z flagami krajów uczestniczących w projekcie. Był to ostatni dzień projektu: pożegnaliśmy się z naszymi nowymi przyjaciółmi mając nadzieję, że spotkamy się we wrześniu.

dzień 5: Nikodem

Dla mnie projekt Erasmus+ był bardzo ciekawą i nietypową formą pokazania tego, czym jest cyberbullying. Dzięki możliwości uczestnictwa w tym projekcie oderwałem się na chwilę od zajęć szkolnych online i spędziłem czas z kolegami i koleżankami - na żywo. Miałem możliwość poznania rówieśników z innych krajów - Włoch, Portugalii, Turcji. Mimo, że dzieliło nas sporo kilometrów i spotkania odbywały się w formie online, czułem jakbym spotykał się z tymi wszystkimi uczniami i nauczycielami na żywo. Panująca atmosfera na spotkaniach, projekty oraz zadania, które mieliśmy wykonać sprawiały, że był to dla mnie naprawdę fajnie spędzony czas. Musiałem zmobilizować się do używania języka angielskiego w mowie. Przekonałem się, że da się pokonać barierę językową, strach przed tym, że czegoś nie będę wiedział jak powiedzieć, że czegoś nie zrozumiem. Po prostu sprawdziłem się.
Teraz spokojnie  i czystym sumieniem mogę powiedzieć, że jeżeli ktoś pragnie doświadczyć czegoś nowego, mieć możliwość wyrażania swoich myśli i opinii w środowisku międzynarodowym ,dowiedzieć się, czym jest cyberbullying, a przy okazji poznać ludzi z zagranicy, to projekt Erasmus+ jest właśnie dla niego.


Wrażenia z wymiany/ Dlaczego warto wziąć udział w projekcie: Pola

Erasmus jest bardzo fajną inicjatywą, do której bardzo zachęcam. Tematem wymiany był cyberbulling. Podczas spotkań online rozmawialiśmy, bawiliśmy się i robiliśmy eksperymenty razem z uczniami z Turcji, Włoch i Portugali. Mieliśmy okazję poznać nie tylko historię miast, w których uczniowie mieszkają, ale również zobaczyliśmy ich szkoły na wirtualnych spacerach. Ciekawym doświadczeniem było usłyszenie, jak język angielski brzmi w ustach obcokrajowców. Ciekawe, czy oni też miewali problemy ze zrozumieniem naszego akcentu. Wieczorami mieliśmy osobne spotkania w domu, gdzie mogliśmy ze sobą swobodnie porozmawiać.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć TUTAJ

Erasmus - Porto

W dniach od 17 do 21 lutego uczestniczyliśmy w międzynarodowym projekcie Erasmus, którego hasłem przewodnim była walka z Cyberbullyingiem. 

W trakcie naszego pobytu w Porto w Portugalii, braliśmy udział w warsztatach i lekcjach na ten ważny temat. Już na samym początku zostaliśmy podzieleni na 4-5 osobowe grupy. Celem takiego podziału było rozwijanie naszych możliwości językowych i przećwiczenie naszego języka angielskiego w praktyce. Każda osoba z grupy pochodziła z innego kraju. W grupach tworzyliśmy prezentacje w programie Power Point.  

Pierwsza prezentacja dotyczyła aplikacji, jakich używamy najczęściej, wskazywała jakie Internet niesie ze sobą korzyści i jakie są jego negatywne skutki. Druga prezentacja była trudniejsza i wymagała nieco więcej wspólnego myślenia. Ustalaliśmy przydatne zasady korzystania z Internetu i komputera. Trzecia sprawdziła nasze umiejętności komputerowe. Był to przegląd wszystkich miejsc, które odwiedzaliśmy podczas naszego pobytu. Wśród nich znalazła się między innymi: Bazylika Matki Bożej Różańcowej w Fatimie czy urokliwe Stare Miasto w Porto. 

Przygotowane prezentacje przedstawialiśmy w ostatni dzień naszego pobytu podczas uroczystego pożegnania gości. Każda grupa omawiała swoją pracę i zostawała nagradzana dużymi brawami. Tydzień ten na pewno pozostanie nam w pamięci jako owocnie spędzony czas w międzynarodowym towarzystwie. 

Uczestnicy drugiej mobilności programu Erasmus: 

Barta Hanna

Fabris Chiara

Janik Jakub

Skóra Radosław

 

 

Petrosino 16 - 23.11. 2019 r. - relacja z wymiany Fighting Cyberbullying with some Blue, Used, Old and New Actions

Sobota - dzień przyjazdu
Z wielkimi emocjami wystartowaliśmy z lotniska w Krakowie o g. 13.00, a już 3 godziny później byliśmy w Petrosino na Sycylii. Na miejscu oczekiwały na nas rodziny, które zabrały nas na pyszną pizzę. Gospodarze zaskoczyli nas swoją serdecznością i gościnnością.


Niedziela - dzień drugi
Na Mszy Św. czekała na nas pierwsza niespodzianka - ksiądz przedstawił nas wszystkim zebranym.  O g. 13.00 pojechaliśmy na uroczysty obiad do niewielkiej miejscowości pod Marsalą. Do wieczora spędzaliśmy czas z rodzinami poznając miejscowe zabytki.

Poniedziałek - dzień trzeci
O g. 8.00 przywitała nas cała społeczność szkoły w Petrosino. W przygotowanej sali zagrała Mazurka Dąbrowskiego szkolna orkiestra. Odbyły się pokazy tańców i śpiewów.  Następnie, do g. 14.00 zwiedzaliśmy szkołę i uczestniczyliśmy w lekcjach. Na obiad zaserwowano nam specjały z Sycylii. Pod koniec dnia przedstawiliśmy przygotowaną w Polsce na spotkaniach klubu Erasmusa prezentację o naszej szkole i kraju. Wysłuchaliśmy też prezentacji partnerów projektu z Turcji, Portugalii i Włoch.

Wtorek - dzień czwarty
Wtorek był jednym z tych dni, kiedy mieliśmy możliwość bliższego poznawania osób z innych krajów. Spędziliśmy z nimi czas wzajemnie się poznając. Analizowaliśmy też wysłane wcześniej ankiety do rodziców, uczniów i nauczycieli na temat wiedzy o cyberprzemocy we Włoszech, Polsce i Portugalii. Po południu zamieniliśmy się w artystów - przygotowywaliśmy koszulki i plakaty w ramach walki z cyberprzemocą. Po zajęciach w szkole odbierały nas włoskie rodziny, z którymi bardzo miło i kreatywnie spędziliśmy czas. Naprawdę nikt z nas się nie nudził i bywało bardzo zabawnie.

Środa - dzień piąty
Marsala to miejscowość leżąca koło Petrosino. To tu odwiedziliśmy uczniów z technikum informatycznego, katedrę Piazza Loggia oraz muzeum archeologiczne, gdzie po trekkingu miejskim podziwialiśmy wyłowiony z morza śródziemnego wrak statku.

Czwartek - dzień szósty
Był to dzień intensywny. Kręciliśmy film o cyberprzemocy. Z okazji dnia drzewa na terenie szkoły sadziliśmy polskie drzewo. Był też flashmob, a na koniec dnia udzielaliśmy wywiadu na temat przemocy w internecie. Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie byli bardzo dobrze przygotowani i zaangażowani w walkę z cyberprzemocą realizowaną w ramach programu Erasmus+ .

Piątek - dzień siódmy
Dzień rozpoczęliśmy od wysłuchania wykładu zaproszonej Pani psycholog Rity Chianese na temat cyberprzemocy. Po wykładzie było trochę rywalizacji - udaliśmy się na podwórko szkolne, gdzie rozpoczęły się rozgrywki sportowe.  Pod wieczór grupy projektowe Erasmus+ wraz z rodzinami zostały zaproszone na uroczystą kolację do szkoły. Odbywało się to przy bogato zastawionym stole (oczywiście królowała pizza i był tort z logo naszego projektu). Było wspaniale i wesoło.

Sobota - dzień powrotu
Rankiem spotkaliśmy się pod budynkiem szkoły, skąd busem odjechaliśmy do Palermo. Rozstanie z naszymi rodzinami było bardzo serdeczne i pełne łez. Kończyła się wspaniała przygoda, którą cały czas pamiętamy. Czekała nas już tylko podróż do domu.

Przez cały pobyt na Sycylii próbowaliśmy wielu tamtejszych potraw. Pierwsza z nich to Aranchino, czyli smażone kulki ryżowe z farszem - wyśmienite. Sławne lody sycylijskie to brioche con gelato, czyli po prostu lody podawane w bułce. Jedną z popularniejszych potraw na Sycyli są cannoli - rurki smażone na głębokim tłuszczu nadziewane serkiem ricotta. Są rzeczywiście bardzo dobre.
Kolejną ciekawostką są frutti di martoranna, czyli małe dzieła sztuki, które wyglądają jak prawdziwe owoce, ale zrobione są z marcepanu. Próbowaliśmy też panelle, czyli placuszki z mąki z ciecierzycy. Na koniec oczywiście trzeba wspomnieć o owocach morza, makaronach  i wspaniałej włoskiej pizzy, które często pojawiały się na stołach podczas wspólnych spotkań z naszymi sycylijskimi rodzinami.
W Petrosino codziennie posługiwaliśmy się językiem angielskim i po powrocie do Polski długo myśleliśmy w tym języku. Dziś tęsknimy nie tylko za słońcem Sycylii, ale przede wszystkim za naszymi przyjaciółmi z Erasmusa...

Autorzy relacji:
grupa projektowa nr 1 (Marysia Staszków, Emilka Pawlik, Wojtek Krawczyk, Karol Omilianowski)